MojaSlovenija.si

Boštjan Burger - Burger Landmarks

Hrastovlje

Virtualna ekskurzija :: Virtual excursion

virtualna ekskurzija 360° (2010)

Universal language SLOVENIJA SLOVENSKA ISTRA CERKVE

Hrastovlje so sredozemska vasica v Slovenski Istri, znana po izjemni kulturni dediščini – majhni romanski cerkvi Svete Trojice, ki stoji na skalni vzpetini nad naseljem. Cerkev je bila zgrajena najverjetneje v 12. stoletju, čeprav nekateri raziskovalci menijo, da gre za primer istrske različice zgodnjebeneške renesančne arhitekture iz 15. stoletja. Njena arhitektura je preprosta, enoladijska, z zvonikom na zahodni strani, kar jo ločuje od večine romarskih cerkva, ki imajo zvonike na vzhodu ali lesene stolpe.

Cerkev je obdana z obrambnim obzidjem in dvema stolpoma, ki sta bila zgrajena v 16. stoletju kot zaščita pred napadi Osmanskega imperija. Takšne utrjene cerkve so značilne za slovensko podeželje in se imenujejo "tabori". Zaradi gradnje na goli skali cerkev nima globokih temeljev, kar je značilno za istrsko arhitekturo. Kamnita streha je prekrita s ploščami, ki so tipične za starejše mediteranske stavbe.

Notranjost cerkve je izjemna – vse stene so prekrite s freskami iz leta 1490, ki jih je naslikal Johannes de Castua. Freske prikazujejo prizore iz Stare in Nove zaveze, med njimi pa izstopa znamenita upodobitev "Mrtvaškega plesa" (Danse Macabre), ki je edinstvena v slovenskem prostoru. Nekatere freske vsebujejo tudi napise v glagolici. Leta 1949 jih je pod plastmi ometa odkril akademski kipar Jože Pohlen.

Cerkev ima le dve majhni okni, kar je posledica podnebnih razmer – zaščita pred soncem poleti in burjo pozimi. Zaradi tega je notranjost precej temna. Leta 1896 so v severni steni dodali novo okno, pri čemer so bile poškodovane nekatere freske. Dodano obzidje je dodatno zmanjšalo naravno osvetlitev cerkve.

Cerkev meri 11,7 metra v dolžino in 6 metrov v širino, kar jo uvršča med najmanjše cerkve na tem območju. Severozahodni vhod, kot ga poznamo danes, izvira iz okoli leta 1776, medtem ko je bil prvotni vhod verjetno ob zvoniku.

Podobna cerkev: Cerkev sv. Helene na Gradišču pri Divači

Na obrobju vasi Gradišče pri Divači, severno od Škocjanskih jam, stoji cerkev sv. Helene – manjša enoladijska cerkev z zvončnico in kamnito streho, ki je prav tako pomemben umetnostnozgodovinski spomenik. Cerkev je krita s kamnitimi ploščami in ima vhodno lopo, podobno kot cerkev v Hrastovljah. Na severni steni je upodobljen pohod in poklon svetih treh kraljev.

Freske v cerkvi sv. Helene so iz poznosrednjeveškega obdobja in so po kakovosti in ikonografiji primerljive s freskami v Hrastovljah. Po ustnem izročilu naj bi cerkev stala na mestu nekdanje grajske kapele. V zadnjih letih je bila deležna obsežne konservatorske obnove, vključno z mednarodno poletno šolo restavratorstva med letoma 2021 in 2023.

Mrtvaški ples v Tallinnu (Estonija)

Znamenita upodobitev Mrtvaškega plesa (Danse Macabre) se nahaja tudi v glavnem mestu Estonije, Tallinnu, v cerkvi sv. Nikolaja (St. Nicholas’ Church oz. Niguliste kirik). Gre za fragment monumentalne freske iz poznega 15. stoletja, ki jo pripisujejo delavnici nemškega mojstra Bernta Notkeja. Freska prikazuje hierarhično urejen sprevod likov – od papeža, cesarja in kraljice do navadnih ljudi – ki jih vodi Smrt z glasbilom in krsto.

Ta freska je edina ohranjena srednjeveška upodobitev Mrtvaškega plesa na platnu in velja za najpomembnejše umetniško delo tega tipa v Estoniji. Nahaja se v kapeli sv. Antona znotraj muzeja Niguliste, ki je del Estonskega umetnostnega muzeja.

 

Primerjalna analiza fresk: Gradišče pri Divači in Hrastovlje

Vidik Cerkev sv. Helene (Gradišče) Cerkev sv. Trojice (Hrastovlje)
Avtor Janez iz Kastava (magister Johannes de Kastua pinxit) Janez iz Kastava
Datacija Okrog leta 1490 Okrog leta 1490
Tehnika Tempera na suhi omet Fresko (barve na svežem ometu)
Tematski cikel Prihod svetih treh kraljev, Kristusov pasijon Celoten svetopisemski cikel: stvarjenje, greh, pasijon, Mrtvaški ples
Najbolj znan prizor Poklon sv. Treh kraljev; Bičanje Kristusa Mrtvaški ples (Danse Macabre)
Kompozicija Linearna, z razgibanimi gestami in frontalnimi figurami Krožna, z ritmično ponavljajočimi se figurami
Ikonografski poudarki Teološki realizem: trpljenje, poklon, odrešenje Eschatološki realizem: smrt kot univerzalna sila, enakost pred sodbo
Barvna paleta Rdeča, modra, zlata — simbolika trpljenja, nebeškosti in božanskosti Zemeljske tone, kontrasti med živimi in mrtvimi
Prostorska zasnova Plitva perspektiva, figure v pasu Celostna poslikava sten in oboka, vključitev arhitekture v pripoved
Namen fresk Kateheza o Kristusovem življenju in trpljenju Moralna opomena o minljivosti, grehu in odrešenju
Stil Poznogotski realizem z elementi renesanse Poznogotski realizem z izrazito lokalno ikonografijo
Kulturni kontekst Podružnična cerkev z lokalnim pomenom Župnijska cerkev z regionalnim vplivom

Ključne razlike

  • Vsebinski fokus: Gradišče se osredotoča na Kristusovo življenje in trpljenje, Hrastovlje pa na univerzalno človeško usodo — smrt, sodbo in odrešenje.

  • Ikonografska inovacija: Hrastoveljski Mrtvaški ples je edinstven v slovenskem prostoru in redkost v evropskem kontekstu; freske v Gradišču pa sledijo bolj klasičnim evangelijskim motivom.

  • Prostorska integracija: Hrastovlje vključuje celotno notranjost cerkve v pripoved, medtem ko je Gradišče bolj zadržano in osredotočeno na stene ladje.

 

Literatura:
Kladnik, Darinka Sto slovenskih krajev, Prešernova družba, Ljubljana, 1994
Julij Titl (1993). Primorje, Kras A-Ž, Pomurska založba
Vinčec, Milan (2009). Istra: kulturno turistični vodnik, Arsvideo
Longyka, Primož; et al. (2011). Potepanja 4, As-Press
Krušič, Marjan (2009). Slovenija: turistični vodnik, Mladinska knjiga
Pucer, Alberto (2005). Popotovanje po Slovenski Istri, Libris Koper
Dario Alberi, Istra, storia, arte, cultura, Trst, Lint